Paraisten suomenkielisten peruskoulujen oppilaat ovat kevään aikana perehtyneet koulujensa, Paraisten kaupungin ja alueen yritysten kestävyystyöhön osana #kirittäjät-toimintamallin kokeiluja. Kirittäjissä oppilaat pääsevät ikätasoisesti tutustumaan kunnan ympäristöön liittyvään päätöksentekoon ja vaikuttamismahdollisuuksiin. Tavoitteena on tuoda vaikuttaminen lähemmäs lapsia ja nuoria ja lisätä heidän osallisuuttaan ja toimijuuttaan kunnassa. Malli koostuu kolmesta polusta: koulun kestävyystyö, kunnan kestävyystyö ja yritysten kestävyystyö.

Kokeiluun on osallistunut 4.–9.-luokkien oppilaita ja niiden tuloksena syntyi useita aloitteita ja ideoita, joita on jo lähdetty toteuttamaan. Opettajista ja Valonian asiantuntijoista koostuva työryhmä on työstänyt polkujen rakenteita ja niihin liittyviä materiaaleja kuluneen lukuvuoden aikana.

Rehtorin näkökulmasta Kirittäjät-materiaali on loistava ja helppo ottaa käyttöön, suosittelen sitä kaikille! Materiaali on tarkasti mietitty ja sitä on erittäin hyvä käyttää kestävyystyössä. – Merja Huvila, Koivuhaan koulun rehtori

Neljäs- ja seitsemäsluokkalaiset perehtyivät oman koulun kestävyystyöhön: ötökkähotelleja, uusi keinulauta ja ideoita kouluruokailun parantamiseksi

Koivuhaan koulun 4B-luokan oppilaat sekä Paraistenseudun koulun 7.-luokkalaiset kutsuivat opetuspäällikkö Katriina Sulosen vierailulle kouluun. Keskustelussa nostettiin esille erityisesti kouluruokaan liittyviä kysymyksiä – yhdessä pohdittiin muun muassa lähiruoan määrää kouluruokailuissa – ja kuultiin, mitä opetuspäällikön työhön kuuluu. Koivuhaan koulussa oppilaat tekivät vierailun jälkeen julisteita, joissa pohdittiin esimerkiksi ruokailutilanteita, hävikin vähentämistä ja kasvisruoan syönnin lisäämistä. Opetuspäällikön kanssa käytyä keskustelua koostettiin kaikille koulun oppilaille aamunavauksessa.

Paraistenseudun koulun seiskaluokkalaisia kiinnosti opetuspäällikön työn ja ruokateeman ohella erityisesti rakenteilla olevaan uuteen koulurakennukseen liittyvät käytännön asiat sekä se, miten kestävän kehityksen näkökulmat on huomioitu uudessa koulussa. Keskustelujen ja koulussa käydyn rastikierroksen perusteella oppilaat kokosivat oman luokkansa ehdotukset koulun kehittämiseksi. Ehdotukset esiteltiin rehtorille, jonka kanssa oppilaat pääsivät myös keskustelemaan ideoistaan.

Koivuhaan koulussa 4A-luokka pääsi keskustelemaan kaupunginpuutarhuri Anette Backmanin kanssa luonnon monimuotoisuudesta. Pölyttäjien merkityksestä käyty keskustelu innoitti oppilaat nikkaroimaan teknisen tunneilla ötökkähotelleja teknisen työn tunneilla, joita ripustettiin koulun pihalle ja Paraisten keskuspuistoon.

Nilsbyn koulussa neljännen luokan oppilaat kävivät koulun ympäristössä kierroksella kiinteistönhoitajan kanssa. Viihtyisyyden lisäämiseksi oppilaat päätyivät ehdottamaan koulun pihaan uutta keinulautaa, jonka koulu jo päättikin hankkia. Kiinteistönhoitajan kanssa kiersivät myös Ulkosaariston koulun oppilaat, jotka pääsivät keskustelemaan muun muassa ilmastoinnista, energiansäästöstä, turvakameroista ja jätehuollosta.

Kunnan päätöksenteosta keskusteltiin kaupunginvaltuutettujen kanssa – 9.-luokkalaiset esittivät omia aloitteitaan valtuustolle

Koivuhaan ja Nilsbyn koulun 5.-luokkalaiset sekä Paraistenseudun koulun 9.-luokkalaiset kutsuivat kaupunginvaltuutettuja vierailemaan kouluissa ja kaupunkikävelyille. Kävelyillä pysähdyttiin paikkoihin, joista oppilaat olivat ennalta valmistelleet kysymyksiä keskustelun tueksi. Nilsbyn oppilaat keskustelivat esimerkiksi oppilaille tutussa, vaaralliseksi koetussa risteyksessä koulumatkoista ja turvallisuudesta sekä kestävästä liikkumisesta. Kierrätyspisteellä puhuttiin kiertotaloudesta ja jätteiden lajittelusta sekä saariston kesäasukkaiden vaikutuksesta jätteen määrään. Paraisten keskuspuistossa pohdittiin lasten omia lempipaikkoja ja -aktiviteetteja ja puiston viihtyisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi keskusteltiin siitä, kuinka luonnon muotoisuus näkyy puistossa, miksi se on tärkeää ja millaisilla toimilla luonnon monimuotoisuutta voidaan lisätä ja suojella. Kaupungintalolla puhuttiin julkisista palveluista ja päätöksenteosta. Tapaamisten jälkeen 5.-luokkalaiset kokosivat yhteen omat ehdotuksensa päättäjille ja projektissa mukana olleet päättäjät lupasivat viedä terveiset eteenpäin muille valtuutetuille.

Lähdin mukaan projektiin, koska mielestäni on tärkeää, että päättäjät kuuntelevat kuntalaisia ja erityisesti lapsia ja nuoria. Olen saanut oppia paljon uutta ja kuullut uusia näkökulmia kunnan asioihin. – Mi Adolfsson, Paraisten kaupunginvaltuutettu

Paraistenseudun koulun 9.-luokkalaiset pääsivät esittelemään tekemiään aloitteita kaupunginvaltuuston kokouksessa toukokuun lopussa. 9A-luokan aloitteessa toivottiin koripallokenttää Paraisten keskuspuistoon lisäämään viihtyisyyttä ja edistämään asukkaiden liikkumismahdollisuuksia. 9B:n aloite koski Bläsnäsin uimarannalle vievän tien leventämistä, jotta kävelytien myötä voitaisiin parantaa liikenneturvallisuutta tiellä, jotka pitkin kulkee paljon lapsia ja nuoria. Myös 9C- ja 9D -luokat ottivat kantaa liikenneturvallisuuden parantamiseen: 9C esitti huolensa turvattomasta risteysalueesta koulun lähistöllä Saaristotien ja Koulukadun risteyksessä ja ehdotti alikulkutunnelia tai tieyhteyksien parantamista, 9D toivoi Koulukadun tasoittamista, sillä kuoppainen tie lisää onnettomuuksien ja ajoneuvovahinkojen riskiä.

Mun mielestä tämä on ollut tosi hyvä mahdollisuus nuorille kokea millaista demokratia on, ja saada omat ajatukset esille. – Eino, Paraistenseudun koulun 9. luokan oppilas (keväällä 2023)

Yritysvierailujen oppeja koottiin videoille ja julisteiksi ja yrityksiä haastettiin kehittämään kestäviä toimintatapoja

Paraisilla Kirittäjät kytkeytyi vahvasti myös yrittäjyyskasvatukseen, joka on ollut kaupungin suomenkielisessä perusopetuksessa lukuvuoden painopistealueena. Tämän myötä Kirittäjät-kokeiluun saatiinkin mukaan kaikki Paraisten suomenkieliset koulut. Koulujen, yrittäjyyskasvattajien YES-verkoston ja paikallisen yrittäjäyhdistyksen edustajista koostuva yrittäjyyskasvatustiimi on ollut aktiivisesti mukana yritysten kestävyystyön polun suunnittelussa.

Koivuhaan ja Nilsbyn koulun 6. luokkien, Paraistenseudun koulun 8. luokkien sekä Ulkosaariston koulun 2.–9. luokkien oppilaat pääsivät perehtymään paikallisten yritysten kestävyystyöhön. Mukana oli yhteensä 18 paraislaista yritystä eri toimialoilta.
Oppilaat kävivät yrityksissä vierailulla ja valmistelivat etukäteen ilmastoon ja kestävän kehityksen teemoihin liittyviä haastattelukysymyksiä yritysten edustajille. Oppilaat dokumentoivat vierailuja muun muassa haastattelijan, sihteerin ja valo- ja videokuvaajan rooleissa. Lopputuloksena syntyi videoita ja julisteita, joissa esitellään yritysten toimintaa ja vastuullisuusnäkökulmia. Osa luokista myös haastoi yrityksiä ilmastotoimiin, esimerkiksi kehittämään kierrätystä ja korvaamaan muovisia pakkausmateriaaleja uusiutuvilla.

Yritysvierailuilla käynti on ollut oppilaiden mielestä tosi kivaa! Yrittäjät ovat ottaneet meidät todella hyvin vastaan, he ovat valmistautuneet meidän kysymyksiimme ja oppilaat ovat olleet motivoituneita. On ollut silmiä avaavaa nähdä miten yritys toimii.- Heli Hytönen, Koivuhaan koulun opettaja

Materiaali ja toimintamalli julkaistaan kaikkien saataville kesän aikana

Kesäkuun aikana Kirittäjät-materiaalia viimeistellään ja muokataan kokeilujen aikana saadun palautteen ja oppien perusteella, minkä jälkeen se julkaistaan kaikkien saataville Valonian verkkosivuilla. Toimintamalli edistää demokratiakasvatuksen tavoitteita sekä lasten ja nuorten osallisuutta ja on laadittu opetussuunnitelman mukaan. Se soveltuu mainiosti hyödynnettäväksi monialaisena oppimiskokonaisuutena.

Kirittäjät-projekti on osa Opetushallituksen demokratia- ja ihmisoikeuksien pilottia. Toukokuussa Opetushallitus järjesti kaikille DIOK -hankkeille yhteisen päätösseminaarin Helsingissä. Mukana kokemuksistaan kertomassa oli myös kolme oppilasta ja kaksi opettajaa Paraisilta. Seminaarista ja sen annista, sekä muista pilottihankkeista voi lukea lisää Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottihankkeen sivuilta.

Lisätiedot

Toimintamallia on kehitetty Paraisten kaupungin ja Valonian yhteisessä Lapset ja nuoret Varsinais-Suomen kuntien kestävyystyön kirittäjinä -hankkeessa lukuvuoden 2022–2023 aikana. Toimintamallia kokeiltiin kevään aikana Koivuhaan, Nilsbyn, Ulkosaariston ja Paraistenseudun kouluissa Paraisilla sekä Laurin koulussa Mynämäellä.

Miriam Sewón

projektiasiantuntija
miriam.sewon@valonia.fi
040 1258 418

Silja Ngobese

projektiasiantuntija
silja.ngobese@valonia.fi
040 184 7083