Hankkeessa oppilaat pääsivät ikätasoisesti tutustumaan kunnan ympäristöön liittyvään päätöksentekoon ja vaikuttamismahdollisuuksiin päättäjien tai yritysten edustajien kanssa. Tavoitteena oli muun muassa tuoda vaikuttaminen lähemmäs nuoria ja lisätä heidän osallisuuttaan ja toimijuuttaan kunnassa. Toimenpiteet pohjautuivat Valonian suunnittelemaan, 15–18-vuotiaille suunnattuun #ilmastokirittäjät-toimintamalliin, jota jalostettiin tämän hankkeen puitteissa 4.–9. -luokkalaisille sopivaksi.
Kirittäjissä koululaiset kutsuivat kotikuntansa päättäjiä tai yritysten edustajia keskustelemaan kunnan tai alueen ilmasto- ja kestävän kehityksen työstä. Yhteisissä tapaamisissa nuoret pääsivät tuomaan oman äänensä kuuluviin ja vaikuttamaan kunnan päätöksentekoon, ja samalla saivat tietoa esimerkiksi yritysten tekemästä kestävyystyöstä kotikunnassa. Toimintamalli on oppilaslähtöinen: tarkoitus on, että lapset ja nuoret saavat vaikuttaa tilaisuuksien sisältöihin niin paljon kuin mahdollista.
Kirittäjät-toimintamallia muokattiin yhdessä hankkeessa mukana olevien opettajien kanssa syksyn 2022 aikana. Kevätlukukaudella 2023 muokattua mallia testattiin kahdessa kunnassa Varsinais-Suomen alueella. Tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka edistää demokratiakasvatuksen tavoitteita ja helpottaa opettajien työtä tarjoamalla opetussuunnitelman mukaan laaditun valmiin oppimisympäristön, joka soveltuu hyödynnettäväksi monialaisena oppimiskokonaisuutena.
Hanke on osa Opetushallituksen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottihanketta peruskouluille (DIOK)
Hankkeen lähtökohtana on Sanna Marinin hallituksen demokratiaohjelma 2025. Avustuksen tarkoituksena on perusopetuksen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen edistäminen ja kehittäminen perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. #Kirittäjät-hankkeen lisäksi pilottihankkeita toteuttavat Kemi, Kokkola, Nakkila, Pori, Porvoo, Sipoo, Tuusula sekä Helsingin yliopisto. Kehitettyjen käytänteiden tarkoituksena on jäädä osaksi koulujen vakiintunutta toimintaa. Tuotokset ovat sekä levitettävissä että hyödyksi muille opetuksen järjestäjille.
DIOK-Norden tarjoaa pilottihankkeille demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen asiantuntijatukea
Opetushallitus on myöntänyt valtionavustusta myös opettajankoulutuslaitoksille pohjoismaiseen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottiyhteistyöhankkeeseen 2022–2023. Avustuksella varmistetaan hankkeen pohjoismaisen ulottuvuuden toteutuminen. DIOK-Norden (Demokratia-ja ihmisoikeuskasvatus – Pohjoismainen yhteistyö) -hankkeessa ovat mukana Åbo Akademi, Jyväskylän yliopisto, Helsingin yliopisto, Turun yliopisto sekä Itä-Suomen yliopisto.
Hankkeen yhteistyökumppanit
Hankkeessa tehtiin yhteistyötä koulujen kanssa kahdessa eri kunnassa. Kokeiluihin osallistui yhteensä yli 400 oppilasta, 18 eri yritystä ja viisi päättäjää.
- Parainen: Paraistenseudun koulu, Ulkosaariston koulu, Koivuhaan koulu ja Nilsbyn koulu
- Mynämäki: Laurin koulu
Hankkeen päähakija on Paraisten kaupunki ja Valonia toimii hankkeen koordinaattorina.
Hankeaika
Hankkeen toteutusaika oli 1.9.2022–30.6.2023
Rahoitus
Hanke sai rahoitusta Opetushallituksen demokratia- ja ihmisoikeuksien pilotti peruskouluille 2022–2023 -avustushausta.
Hankkeen uutiset ja materiaalit
muuta materiaalia ja lisätietoa
- Opetushallituksen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottihanke peruskouluille (DIOK)
- Kokonaisuus demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen hyvistä käytänteistä kasvatuksessa ja opetuksessa (Opetushallitus)
- Tuumasta toimeen! – Malleja koulujen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatukseen (Opetushallitus)
Tämän hankkeen parissa työskentelevät asiantuntijat
Miriam Sewón
projektiasiantuntija
miriam.sewon@valonia.fi
040 1258 418
Silja Ngobese
projektiasiantuntija
silja.ngobese@valonia.fi
040 184 7083