Teemme päivittäin matkoja esimerkiksi kouluun, työpaikalle, harrastuksiin, kauppaan tai kavereiden luo. Maapallon ja ympäristön kannalta ei ole aivan sama, miten nämä matkat tehdään. Kestävällä liikkumisella tarkoitetaan ympäristön ja ilmaston kannalta järkeviä tapoja kulkea.
Oppimateriaali soveltuu kokonaisuudessaan hyödynnettäväksi monialaisena oppimiskokonaisuutena, mutta kaikki tehtävät toimivat myös yksittäisinä. Materiaali soveltuu ainakin ympäristöopin, yhteiskuntaopin, kuvataiteen ja liikunnan oppitunneille ja on suunniteltu perusopetuksen opetussuunnitelman pohjalta.
Tehtävien tunnelmia voi välittää myös somen kautta! Voitte tägätä julkaisuun mukaan Valonian ja käyttää tunnusta #kestäväämenoa.
Kenelle?
- Materiaali on suunniteltu kokonaisuudessaan alakoulun ylemmille luokille
- Osa tehtävistä on sovitettu myös yläkouluihin ja toiselle asteelle
- Tehtäviä voi soveltaa luokan tason ja käytettävissä olevien työvälineiden mukaan.
Sisällöt on koottu erikseen alakouluikäisille ja tätä vanhemmille oppilaille. Kaiken tarvittavan löydät tältä sivulta.
Vinkki! Yläkoulun ja 2. asteen Osion 3 koulualueen kartoituslomake voi toimia myös osallistavan suunnittelun tukena, mikäli koulualueelle tehdään kunnostuksia tai muutostöitä.
Sisältö
Alakoulun tehtävät ja materiaalit
1 Mitä tarkoittaa kestävä liikkuminen?
2 Reitit kartalle!
3 Ulos ja liikkeelle!
4 Tulevaisuuden liikkujat
5 Ohjeita opelle
Yläkoulun ja 2. asteen tehtävät ja materiaalit
1 Liikenteen vaikutuksia
2 Reitit kartalle!
3 Ulos ja liikkeelle!
4 Tulevaisuuden liikenne
5 Ohjeita opelle
1 Mitä tarkoittaa kestävä liikkuminen?
Näiden verkkotehtävien jälkeen tiedät, mitä kaikkea kestävällä, viisaalla tai fiksulla liikkumisella tarkoitetaan ja mitä hyötyä siitä on niin itsesi kuin ympäristön kannalta.
Videotehtävä: Otson koulumatka
Katso video Otson koulumatkasta ja vastaa matkan varrella esitettyihin kysymyksiin! Oikeat vastaukset näet videon lopussa.
Tehtävän alareunassa olevasta nuolesta pääset seuraavaan tehtävään.
Jos olit supernopea ja tehtävien jälkeen jäi vielä aikaa, voit hypätä vielä pyöräilyaiheisiin Filla & Rilla -tehtäviin (Liikenneturva).
2 Reitit kartalle!
Tässä osiossa pääset tutustumaan lähiympäristöön kartalla ja perehtymään paikkatietoon. Nämä tehtävät tehdään luokassa.
Paikkatieto?
Paikkatieto on tietoa, joka liittyy johonkin kartalla olevaan sijaintiin eli paikkaan. Paikkatieto koostuu
- sijaintitiedosta (eli missä jotakin sijaitsee) ja
- ominaisuustiedosta (eli mitä jossakin sijaitsee).
Google My Maps
Tämän osion tehtävät voi tehdä julkisen karttapalvelualustan avulla. Voit käyttää tehtävien tekoon esimerkiksi Google My Mapsia ja jakaa tekemäsi kartta luokkatovereillesi.
Google My Maps on helposti käyttöönotettava kaupallinen ja maksuton karttapalvelu. Google My Maps vaatii kirjautumisen Google-tunnuksilla. My Mapsiin voi tallentaa henkilökohtaisia ja valitulle ryhmälle jaettuja karttoja. My Mapsin karttaan on mahdollista tallentaa sijaintitietoa pisteinä, viivoina tai alueina. (Lähde: Neljä karttapalvelua opetuskäyttöön, Helsingin yliopisto)
Aloita tutustumalla My Maps-työkaluun!
Katso ohjevideo: My Maps (Karttanyt)
- Etsi kartalta oma kotikunta ja koulu.
- Kokeile erilaisia vaihtoehtoisia taustakarttoja, joiden avulla alueita voi tarkastella erilaisesta näkökulmasta.
- Tutustu palvelun työkaluihin:
- piirrä viiva kahden kohteen välille.
- merkitse kohde kartalle, nimeä se ja kirjoita sille selitys. Kokeile vaihtaa merkitsemäsi paikan väriä, kuvaketta ja lisää halutessasi valokuva.
Kun olet tutustunut ominaisuuksiin, voit aloittaa tehtävät!
1) Koulumatka kartalle
Mitä reittiä kuljet kouluun? Piirrä reitti kartalle.
Tutki kartalle piirtämääsi reittiä. Merkitse pisteinä itsellesi tuttuja paikkoja reitin varrelta (Lisää merkitsin -painikkeella) ja kirjoita niiden tietoihin, mikä paikka on kyseessä ja miksi olet merkinnyt kyseiset paikat. Voit myös vaihtaa paikkamerkkien ikoneita ja värejä, tai lisätä halutessasi valokuvia. Etsi paikkoja esimerkiksi seuraavilla perusteilla:
- Tämä paikka on miellyttävä ja kiva
- Tämä paikka tuntuu turvattomalta tai ikävältä
- Tänne pysähdyn usein tai käyn täällä muuten vierailemassa
- Tämä paikka on huonosti valaistu
- Tässä kohdassa on vaaranpaikka: esim. kivetys on rikki, huono näkyvyys, turvaton tienylitys ja niin edelleen
2) Muita tuttuja paikkoja ja reittejä
Etsi kartalta esimerkiksi seuraavia itsellesi tärkeitä paikkoja ja merkitse ne pisteinä kartalle (Lisää merkitsin -painikkeella):
- Harrastuskohteet
- Ruokakauppa
- Kaverien ja sukulaisten kodit
- Lempipuisto tai -metsä
- Keksi itse lisää!
Millaisia reittejä ja mitä kulkumuotoja käytät päästäksesi näihin?
3) Pituuksia ja pinta-aloja
- Mittaa oma koulureittisi pituus ja koulun pihan pinta-ala.
- Voit piirtää myös reitin harrastuskohteeseesi, kaverin luo tai jonkun muun keksimäsi reitin. Mittaa myös sen pituus.
Kävele tai pyöräile jokin arkinen reittisi, vaikkapa kauppareitti tai matka kaverisi luo. Pyydä matkaseuraksi esimerkiksi kaveri tai aikuinen. Havainnoi matkalla liikenteeseen ja liikkumiseen liittyviä asioita ja ota niistä esimerkiksi valokuvia. Ethän käytä puhelinta kuitenkaan liikkuessasi!
-
- Huomaatko reitillä ruuhkaisia teitä tai muita liikenteellisiä vaaroja?
- Laske reitillä olevat
- risteykset
- suojatiet
- liikennevalot
- ylä- ja alamäet
- Havainnoi, kuinka moni ihminen kulkee kadulla puhelin kädessä.
Tehtäväkortin voit tulostaa Opettajan ohjeista!
3 Ulos ja liikkeelle!
Tässä osiossa pääset soveltamaan oppeja kestävästä liikkumisesta koulun läheisyydessä. Tehtävät toteutetaan rastikierroksena pienryhmissä.
Rastikierros tehdään pienryhmissä. Päättäkää ryhmästänne seuraavat vastuuhenkilöt (voi myös vuorotella!):
- Kartturi vastaa kartasta
- Kirjuri 1 täyttää tehtävälaput
- Kirjuri 2 täyttää havainnointilistaa
Rastikierroksella on viisi pysähdystä ja jokaisella rastilla on kestävään liikkumiseen liittyvä tehtävä (kolme kysymystä ja kuvatehtävä). Kirjatkaa vastaukset tehtäväpaperiin ja ladatkaa kuva opettajan kanssa sovitulle alustalle. Rastikierroksen aikana täytetään myös havainnointikorttia.
Liikenne aiheuttaa ympäristössämme paljon erilaisia haittavaikutuksia. Pakokaasut ja pienhiukkaset ovat haitallisia terveydelle ja ympäristölle, minkä lisäksi liikenteestä aiheutuu myös melua. Onneksi myös liikennettä kehitetään koko ajan kestävämpään suuntaan erilaisilla ratkaisuilla – viisas liikkuminen on yksi olennainen keino vähentää liikenteen haittavaikutuksia.
Kysymykset:
- Mitä ääniä kuulette tässä paikassa? Piirtäkää korttiin erilaisia ääniä kuvaavia viivoja ja muotoja ja kirjoittakaa, mistä ne ovat peräisin.
- Millä eri polttoaineilla autot voivat kulkea? Tiedättekö, mistä bensiini tehdään?
- Mikä mahtaisi olla viisain tapa matkustaa lomalle kotimaassa tai ulkomaille?
Kuvatehtävä: Ottakaa kuva jostakin liikenteen vaikutuksesta ihmiseen tai luontoon ja keksikää myös sopiva kuvateksti!
Liikenteen turvallisuuteen vaikuttaa moni asia, esimerkiksi ajonopeudet, liikenteen määrä, liikkujan tarkkaavaisuus ja toisten huomiointi sekä liikennesuunnittelu.
Suojatiet, töyssyt ja liikennevalot tuovat turvallisuutta, mutta myös jokainen liikkuja voi itse vaikuttaa turvalliseen ympäristöön.
Kysymykset:
- Miten turvallisuus on huomioitu tässä kodassa? Monetko liikennevalot, suojatien tai kaiteet näette tästä kohdasta? Huomaatteko mahdollisia vaaran paikkoja?
- Mitä itse voit liikenteessä tehdä oman ja muiden turvallisuuden eteen?
- Näettekö kävelijöitä tai pyöräilijöitä kuulokkeet päässään tai puhelin kädessään? Laskekaa, montako huomaatte. Mitkä muut tekijät voivat viedä huomiota liikenteestä?
Kuvatehtävä: Napatkaa kuva liikennemerkistä ja kirjoittakaa, mitä kyseinen liikennemerkki tarkoittaa!
Liikenne vaikuttaa myös eläinten elämään sekä kaupunki- että maaseutuympäristössä: se aiheuttaa eläimille vaaratilanteita, rajoittaa niiden liikkumista, katkaisee kulkureittejä ja häiritsee metelillään eläinten kommunikointia.
Kysymykset:
- Mitä eläimiä näet tai kuulet?
- Kuvittelutehtävä! Valitkaa jokaiselle jonkin metsäneläimen rooli (esimerkiksi kettu, orava, mato, hirvi tai lintu) ja keskustelkaa seuraavista asioista:
-
- Mistä olette tulossa ja minne menossa?
- Miten ihmiset välineineen hankaloittavat elämäänne?
- Millaisista ihmisistä pidätte?
Piirtäkää korttiin jokin eläin ja puhekupla keskustelusta.
Kuvatehtävä: Koettakaa napata kuva eläimestä, eläimen jäljestä tai eläimen syömästä ruoasta. Jos sellaisia ei näy, napatkaa kuva paikasta, jossa voisi olla jonkin eläimen kotipesä.
Omalla lihasvoimalla liikkuminen, kuten pyöräily tai kävely, on terveydelle hyväksi, mutta tiesitkö, että myös metsällä on ihmiseen terveyttä edistävä vaikutus? Jo 15 minuutin oleilu metsässä vähentää stressiä ja parantaa mielialaa. Sydämen syke tasautuu ja verenpaine alenee. Erityisen hyviä paikkoja ovat omat lempipaikat esimerkiksi rannalla tai metsässä, mutta myös puistoalueissa voi kokea luonnon virkistävän vaikutuksen.
Kysymykset:
- Miten eri tavoin metsässä/puistossa voi liikkua tai millaisia leikkejä leikkiä?
- Listatkaa omia lempipaikkojanne luonnossa.
- Millaisia asioita olisi unelmienne koulumatkan varrella?
Kuvatehtävä: Ota kuva kivasta kävely-ympäristöstä! Mikä siitä tekee kivan?
Pyöräily on näppärä tapa liikkua paikasta toiseen nopeasti, terveellisesti ja kestävästi. Sujuvaa pyöräilyä varten tarvitaan liikennesuunnittelua ja -järjestelyjä, kuten pyöräkaistoja, hyvät pyöräparkkitilat ja pyöräteiden talvikunnossapitoa. Pyöräillessä on erityisen tärkeää muistaa myös turvallisuus!
Kysymykset:
- Miten koulu voisi kannustaa oppilaita ja opettajia koulumatkapyöräilyyn? Ideoikaa kilpailu, palknto tai jokin muu houkutteleva keino.
- Tutkikaa koulun pyöräparkkeja, voisiko niitä jotenkin parantaa? Saako pyörän suojaan sateelta tai voiko sen lukita kiinni pyörän rungosta?
- Mitä varusteita pyörässä ja pyöräilijällä on syytä olla?
Kuvatehtävä: Unelmien koulupiha. Napatkaa koulun pihalta kuva ja ideoikaa, mitä mukavaa ja viihtyisää siihen voisi keksiä.
4 Tulevaisuuden liikkujat
Päästetään luovuus valloilleen ja suunnitellaan oma taideprojekti!
Liikkuminen on jatkuvasti muutoksessa – viimeisen vuosisadan aikana ihminen on jo keksinyt hurjasti erilaisia menopelejä. Tässä tehtävässä pääset ideoimaan sitä, miten tulevaisuudessa voitaisiin liikkua niin, että siitä ei synny haittavaikutuksia ihmisille tai ympäristölle.
Valitse opettajan ohjeistuksen mukaan JOKO lyhyt harjoitus TAI kuvataideprojekti.
Yksilö-, pari- tai ryhmätehtävä
Ideoi tulevaisuuden liikkumis- tai kuljetusväline!
Apukysymyksiä:
- Kuljettaako väline ihmisiä vai tavaroita?
- Missä se kulkee?
- Tarvitseeko väline ihmisen ohjausta?
- Minkä kokoinen se on?
- Millä polttoaineella se kulkee vai tarvitseeko se polttoainetta ollenkaan?
- Millaista ääntä se pitää?
- Ostetaanko väline jostakin vai voiko sellaisen rakentaa itse?
- Mistä materiaalista se on tehty?
Kokoa ideasi A3-paperille piirtämällä tai askartelemalla sekä kirjoittamalla.
Ryhmätehtävä
Kuvatkaa tulevaisuuden maisema. Valitkaa kaupunki, maaseutu, saaristo tai oma asuinpaikka. Kuvitelkaa, miten yhteiskunnassa liikutaan tulevaisuudessa.
- Päästäkää mielikuvituksenne valloilleen! Miten tulevaisuudessa liikutaan? Kootkaa ajatuksianne ensin paperille vaikkapa ajatuskartan muotoon.
- Kootkaa ajatukset suurelle paperille eri materiaaleja yhdistävän kollaasin muotoon. Käyttäkää niin paljon kierrätysmateriaalia, kuin mahdollista. Voitte esimerkiksi maalata taustamaiseman ja liimata sen päälle lehdistä leikattuja kuvia tai erilaisia askartelumateriaaleja (nappeja, helmiä, kartonkia, kankaita…).
- Esitelkää teoksenne muulle luokalle tai järjestäkää taidenäyttely koulun aulaan
Apukysymyksiä:
- Miltä maisema näyttää?
- Minne asukkaat liikkuvat ja miten?
- Mitä työtä ihmiset tekevät?
- Miten aikuiset liikkuvat töihin?
- Miten lapset kulkevat kouluun ja harrastuksiin? Mitä harrastuksia ihmisillä on?
- Miten posti ja tavarat kulkevat?
- Millä polttoaineilla kulkuneuvot kulkevat?
- Missä ihmiset lomailevat ja miten sinne matkustetaan?
- Hyödynnetäänkö maisemassa robotteja?
- Onko vesiliikenne muuttunut?
- Onko raideliikenne muuttunut?
- Onko tieliikenne muuttunut?
- Onko ilmaliikenne muuttunut?
5 Open ohjeet ja ladattavat materiaalit
Tästä voit ladata ohjeet sekä tehtäväkortit tulostamista varten!
Ohjeita alakoulun opelle! (PDF)
Tulostettavat tehtävämateriaalit alakouluun
- Reitit kartalle! –Kotitehtävä: Tuttu reitti uusin silmin (PDF) A5-kortti
- Ulos ja liikkeelle! –Kestävää menoa -tehtävälaput ja havaintokortti (PDF) Yht. 6 kpl A5-kokoisia kortteja
Yläkoulun ja 2. asteen materiaali
1 Liikenteen vaikutuksia
Tästä alkaa tutustuminen kestävän liikkumisen ja liikenteen moniin näkökulmiin.
Liikenne on välttämätöntä, mutta liikenne aiheuttaa ympäristössämme paljon erilaisia haittavaikutuksia. Pakokaasut ja pienhiukkaset ovat haitallisia terveydelle ja ympäristölle, minkä lisäksi liikenteestä aiheutuu myös melua. Liikenne vaikuttaa myös eläinten elämään sekä kaupunki- että maaseutuympäristössä.
Onneksi myös liikennettä kehitetään koko ajan kestävämpään suuntaan erilaisilla ratkaisuilla – viisas liikkuminen on yksi olennainen keino vähentää liikenteen haittavaikutuksia.
Esimerkiksi kävely, pyöräily tai vaikka potkulautailu eivät aiheuta ympäristölle tai terveydelle haitallisia pakokaasuja. Joukkoliikenne mahdollistaa pitempien matkojen kulkemisen ilman omaa autoa. Toisaalta myös autolla voi liikkua fiksummin, kun esimerkiksi ottaa kyytiin useampia ihmisiä. Liikenteessä täytyy myös hallita liikennesäännöt ja hyvät tavat. Näiden lisäksi viisaaseen liikkumiseen kuuluu ympäristön ja muiden hyvinvoinnin huomioiminen. Näitä seikkoja pääsette pohtimaan erilaisten tehtävien muodossa.
Klikkaa kysymysmerkkejä ja tutustu tarkemmin liikenteen vaikutuksiin!
2 Reitit kartalle!
Tässä osiossa pääset tutustumaan lähiympäristöön kartalla ja perehtymään paikkatietoon. Nämä tehtävät tehdään luokassa.
Paikkatieto?
Paikkatieto on tietoa, joka liittyy johonkin kartalla olevaan sijaintiin eli paikkaan. Paikkatieto koostuu
- sijaintitiedosta (eli missä jotakin sijaitsee) ja
- ominaisuustiedosta (eli mitä jossakin sijaitsee).
Google My Maps
Tämän osion tehtävät voi tehdä julkisen karttapalvelualustan avulla. Voit käyttää tehtävien tekoon esimerkiksi Google My Mapsia ja jakaa tekemäsi kartta luokkatovereillesi.
Google My Maps on helposti käyttöönotettava kaupallinen ja maksuton karttapalvelu. Google My Maps vaatii kirjautumisen Google-tunnuksilla. My Mapsiin voi tallentaa henkilökohtaisia ja valitulle ryhmälle jaettuja karttoja. My Mapsin karttaan on mahdollista tallentaa sijaintitietoa pisteinä, viivoina tai alueina. (Lähde: Neljä karttapalvelua opetuskäyttöön, Helsingin yliopisto)
1) Koulumatka kartalle
Mitä reittiä kuljet kouluun? Piirrä reitti kartalle.
Tutki kartalle piirtämääsi reittiä. Merkitse pisteinä itsellesi tuttuja paikkoja reitin varrelta (Lisää merkitsin -painikkeella) ja kirjoita niiden tietoihin, mikä paikka on kyseessä ja miksi olet merkinnyt kyseiset paikat. Voit myös vaihtaa paikkamerkkien ikoneita ja värejä, tai lisätä halutessasi valokuvia. Etsi paikkoja esimerkiksi seuraavilla perusteilla:
- Tämä paikka on miellyttävä ja kiva
- Tämä paikka tuntuu turvattomalta tai ikävältä
- Tänne pysähdyn usein tai käyn täällä muuten vierailemassa
- Tämä paikka on huonosti valaistu
- Tässä kohdassa on vaaranpaikka: esim. kivetys on rikki, huono näkyvyys, turvaton tienylitys ja niin edelleen
2) Muita tuttuja paikkoja ja reittejä
Etsi kartalta esimerkiksi seuraavia itsellesi tärkeitä paikkoja ja merkitse ne pisteinä kartalle (Lisää merkitsin -painikkeella):
- Harrastuskohteet
- Ruokakauppa
- Kaverien ja sukulaisten kodit
- Lempipuisto tai -metsä
- Keksi itse lisää!
Millaisia reittejä ja mitä kulkumuotoja käytät päästäksesi näihin?
3) Pituuksia ja pinta-aloja
- Mittaa oma koulureittisi pituus ja koulun pihan pinta-ala.
- Voit piirtää myös reitin harrastuskohteeseesi, kaverin luo tai jonkun muun keksimäsi reitin. Mittaa myös sen pituus.
Kävele tai pyöräile jokin arkinen reittisi, vaikkapa kauppa- tai harrastusreitti tai matka kaverisi luo. Täytä tehtävälomaketta havaintojesi pohjalta. Voit tehdä tehtävän myös kaverin kanssa!
3 Ulos ja liikkeelle!
Tässä osiossa havainnoidaan ulkona liikenneympäristöä ja liikenteen vaikutuksia
Tämän osion tehtävät tehdään pienryhmissä. Opettaja antaa jokaiselle ryhmälle rajatun alueen, jonka sisällä tehtävä suoritetaan. Voitte kävellä alueella vapaasti, ilman tarkkaa reittiä.
Kävelyn aikana havainnoidaan ympäristöä ja täytetään
- koulualueen kartoituslomake, sekä
- kolme teemakorttia, jotka sisältävät tarkempaa tietoa liikenteen vaikutuksista, teemaan liittyviä kysymyksiä ja kuvatehtäviä.
Kirjatkaa vastaukset tehtäväkortteihin ja ladatkaa kuvat opettajan kanssa sovitulle alustalle.
- Merkitkää lisäksi karttaan (opettajan kanssa sovitaan, käytetäänkö digitaalista vai paperista karttaa), missä kohdissa olette pysähtyneet ja ottaneet kuvat.
Nyt tutkitaan koulun ja lähialueen liikenneympäristöä! Kierrelkää koulun lähiympäristössä ja vastatkaa kysymyksiin. Voitte ottaa kuvia selventämään huomioitanne.
Vinkki: Voitte jakaa kohteet niin, että yksi ryhmä tutustuu tarkemmin tiettyyn kohteeseen. Kootkaa vastaukset luokassa yhteen.
Lataa tästä kartoituslomake (PDF)
Kartoituksen teemat
- Autojen parkkipaikat
- Pyöräparkit
- Kulkuväylät
- Koulun piha
Liikenne on välttämätöntä, mutta se aiheuttaa ympäristössämme paljon erilaisia haittavaikutuksia. Liikenteen pienhiukkaset, joita muodostuu esimerkiksi pakokaasuista, autojen renkaista ja katupölystä, ovat erityisen haitallisia terveydelle siksi, että ne muodostuvat usein samalla korkeudella, jossa elämme ja hengitämme. Epäpuhtaudet, mikromuovit ja melu aiheuttavat haittaa myös ympäristölle.
Liikenne vaikuttaa myös eläinten elämään sekä kaupunki- että maaseutuympäristössä: erilaiset kulkuneuvot ja -väylät aiheuttavat eläimille vaaratilanteita, rajoittavat niiden liikkumista, katkaisevat kulkureittejä ja häiritsevät metelillään eläinten kommunikointia.
Onneksi myös liikennettä kehitetään koko ajan kestävämpään suuntaan – kestävät liikkumistavat ovat olennainen keino vähentää näitä haittoja. Päästöttömät ja vähäpäästöiset kulkuneuvot, meluvallit ja matalamman melutason kulkuneuvot tai kulkukäytävät eläimille ovat eräitä ratkaisuja yrittää vähentää liikenteen vaikutuksia ympäristöön.
Tehtävä
Ottakaa kuva jostakin liikenteen vaikutuksesta ihmiseen tai luontoon ja kirjoittakaa lyhyt kuvaus tapahtumasta. Miettikää esimerkiksi…
- Mitä liikennettä kuvassa näkyy, mitkä ovat sen vaikutukset?
- Millainen äänimaailma paikassa on? Mistä äänet ovat peräisin?
- Näkyykö paikalla eläinten jälkiä? Mitä eläimiä alueella ehkä liikuskelee? Miten liikennejärjestelyt mahdollisesti vaikuttavat alueella liikkuviin eläimiin tai luontoon?
- Mitä voitaisiin tehdä, jotta haittavaikutukset pienenisivät?
Liikenteen turvallisuuteen vaikuttaa moni asia, kuten liikennesuunnittelu, ajonopeudet, liikkujien määrä, liikkujan tarkkaavaisuus ja toisten huomiointi. Liikennevalot tuovat järjestelmällisyyttä ruuhkaisiin risteyksiin, suojatiet merkitsevät jalankulkijoiden ylityspaikkaa kiinnittäen kuljettajan huomion ja töyssyt pakottavat laskemaan ajonopeuksia. Jokainen liikkuja vaikuttaa osaltaan turvalliseen ympäristöön! Liikenteessä tärkeintä onkin muiden liikkujien huomioiminen.
Puhelin taskuun!
Useamman toiminnon suorittaminen samanaikaisesti lisää virheiden mahdollisuutta huomattavasti – ihmisen aivot eivät voi täysillä keskittyä useaan asiaan yhtä aikaa. Puhelimen käyttö ajaessa vaikuttaa keskittymiseen ja kuljettajan reaktioaikaan pidentävästi. Pahimmassa tapauksessa kuljettaja ei huomaa esimerkiksi varoitusta tietyömaasta, töyssyä, toista henkilöä tai kulkuneuvoa. Tämän vuoksi puhelimen käyttö autolla ajaessa on kielletty. Sama vaikutus puhelimen tuijottamisella on pyöräillessä, sähköpotkulautaillessa tai käveltäessä. Myös kuulokkeiden käyttö vaikuttaa muun liikenteen huomioimiskykyyn – jos musiikki pauhaa korvissa, et välttämättä kuule auton torvea, pyöräilijän soittokelloa tai hälytysajoneuvojen ääniä.
Tiesitkö?
Jos auto törmää jalankulkijaan, kuolemanriski vain jo 30 km tuntinopeudella on 5 %. Riski kasvaa huomattavasti nopeuden lisääntyessä: 40 km tuntinopeudella kuolemanriski on 13 %. 50 km tuntinopeudella jopa 29 % – lähes joka kolmas – auton alle jääneistä jalankulkijoista kuolee. Myös sähköpotkulautojen 25 km/h maksiminopeuden aikana sattunut onnettomuus voi aiheuttaa todella suurta vahinkoa niin kuljettajalle kuin toisille liikenteessä kulkeville.
Tehtävä
Tarkkailkaa ympäristöä ja kirjatkaa ylös näkemiänne turvallisuusriskejä.
- Näettekö kävelijöitä tai pyöräilijöitä kuulokkeet päässään tai puhelin kädessään?
- Onko jokin kulkuneuvo pysäköity muuta liikennettä haittaavasti?
Mitkä kaikki asiat voivat viedä huomiota liikenteestä?
Omilla lihasvoimilla liikkuminen, kuten pyöräily tai kävely, edistää omaa hyvinvointia monin tavoin. Tutkimukset osoittavat, että koulumatkaliikunta ja kouluaikainen liikkuminen edistävät keskittymiskykyä ja oppimista.
Tiesitkö, että myös metsällä on terveyttä edistävä vaikutus? Jo 15 minuutin oleilu metsässä vähentää stressiä ja parantaa mielialaa, sydämen syke tasautuu ja verenpaine alenee. Pienetkin metsiköt asuinalueilla ovat monille tärkeitä. Erityisen hyviä paikkoja terveydelle ovat omat lempipaikat esimerkiksi rannalla tai metsässä, mutta myös puistoalueilla voi kokea luonnon virkistävän vaikutuksen.
Tehtävä
Ottakaa kuva miellyttävästä liikkumisympäristöstä ja vastatkaa kysymyksiin:
- Mikä tekee kävely- ja pyöräily-ympäristöstä virkistävän ja viihtyisän?
- Mitä toivoisitte lisää?
Miten koulu voisi kannustaa opiskelijoita ja opettajia terveellisiin koulumatkailuun? Ideoikaa kilpailu, palkinto tai jokin muu houkutteleva keino aktiivisten koulumatkojen lisäämiseksi
4 Tulevaisuuden liikenne
Päästetään luovuus valloilleen projektitehtävässä!
Aloita tutustumalla My Maps-työkaluun!
Katso ohjevideo: My Maps (Karttanyt)
- Etsi kartalta oma kotikunta ja koulu.
- Kokeile erilaisia vaihtoehtoisia taustakarttoja, joiden avulla alueita voi tarkastella erilaisesta näkökulmasta.
- Tutustu palvelun työkaluihin:
- piirrä viiva kahden kohteen välille.
- merkitse kohde kartalle, nimeä se ja kirjoita sille selitys. Kokeile vaihtaa merkitsemäsi paikan väriä, kuvaketta ja lisää halutessasi valokuva.
Kun olet tutustunut ominaisuuksiin, voit aloittaa tehtävät!
Liikkuminen on jatkuvasti muutoksessa – viimeisen vuosisadan aikana ihminen on jo keksinyt hurjasti erilaisia menopelejä, liikenneympäristö muuttuu vauhdilla tälläkin hetkellä. Liikkumisen tulevaisuutta pohtien onkin tärkeää tunnistaa sekä lyhyen, että pitkän aikavälin muutoksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä – ja toisaalta päätöksenteon ja politiikan vaikutukset siihen, mihin suuntaan liikkuminen esimerkiksi omassa kotikunnassa kehittyy.
Tässä tehtäväosiossa pääset ideoimaan sitä, miten tulevaisuudessa voitaisiin liikkua niin, että siitä ei synny haittavaikutuksia ihmisille tai ympäristölle, tai pohtimaan vaikuttamismahdollisuuksia.
Valitse opettajan ohjeistuksen mukaan joko lyhyt harjoitus, luova projekti tai vaikuttamistehtävä.
Yksilö- tai paritehtävä
Ideoi tulevaisuuden liikkumis- tai kuljetusväline ja perustele, mitkä asiat ovat vaikuttaneet sen kehittämiseen. Onko motiivina ollut päästöttömyys vai kenties saatavilla olevien materiaalien niukkuus tai teknologian huima kehitys?
Perusteluja varten voit hakea tietoa esimerkiksi uutisartikkeleista, historiasta tai liikenteen tulevaisuuden skenaarioista.
Päättäkää yhteisesti tai opettajan johdolla, mihin ajankohtaan tulevaisuudessa suunnittelemanne liikennevälineet sijoittuvat. Tarkastellaanko lähitulevaisuutta (noin 5–10 vuoden kuluttua), tai kaukaisempaa tulevaisuutta, eli tilannetta vaikka 20 tai 50 vuoden päästä.
Valitkaa toteutustapa – joko kaikille yhteisesti opettajan johdolla, tai jokaisen (parin) oman valinnan mukaan. Toteutus voi olla esimerkiksi
- Piirros tai kollaasi A3-paperille
- Powerpoint-esitys
Valitse jokin seuraavista liikennevälinetyypeistä:
- logistiikkaan (eli tavarakuljetuksiin) käytettävä liikenneväline
- joukkoliikenne- tai yhteiskäyttöinen kulkuneuvo
- yksityinen kulkuneuvo
Apukysymyksiä ideointiin:
- Missä kulkuneuvo liikkuu? (tiet, raiteet, vesi, ilma, tai jokin näiden yhdistelmä?)
- Tarvitseeko kulkuneuvo ihmisen ohjausta?
- Millä polttoaineella tai käyttövoimalla (kuten esim. sähkö) se kulkee?
- Mistä materiaaleista se on tehty?
- Joukkoliikenne- ja yhteiskäyttöisissä kulkuneuvoissa: kuinka käytöstä maksetaan ja miten kulkuneuvon voi ottaa käyttöön? (nykypäivän esimerkkeinä esimerkiksi bussikortit ja mobiilisovellukset)
Ryhmätehtävä
Kuvatkaa tulevaisuuden liikennejärjestelmää.
Liikennejärjestelmä muodostuu liikenneväylistä, henkilö- ja tavaraliikenteestä sekä liikennettä ohjaavista järjestelmistä. Jokainen maakunta tekee omaa liikennejärjestelmäsuunnitelmaansa vuosiksi eteenpäin. Suunnitelman tavoitteita ovat esimerkiksi turvallisuus, terveellisyys, vähäpäästöisyys ja alueiden saavutettavuus kaikille. Liikenteen päästöttömyys ja terveellinen liikkuminen nousevat yhä tärkeämmiksi tulevaisuudessa.
Kuvitelkaa, miten yhteiskunnassa liikutaan tulevaisuudessa. Mitä syitä ihmisillä on liikkua ja millaisiin paikkoihin liikutaan? Päästäkää mielikuvituksenne valloilleen, mutta muistakaa myös perustella, mitkä asiat ovat johtaneet näihin ratkaisuihin. Onko motiivina ollut päästöttömyys vai kenties saatavilla olevien materiaalien niukkuus tai teknologian huima kehitys? Perusteluja varten voit hakea tietoa esimerkiksi uutisartikkeleista, historiasta tai liikenteen tulevaisuuden skenaarioista.
Päättäkää yhteisesti tai opettajan johdolla, mihin ajankohtaan tulevaisuudessa suunnittelemanne liikennejärjestelmä sijoittuu. Tarkastellaanko lähitulevaisuutta (noin 5–10 vuoden kuluttua), tai kaukaisempaa tulevaisuutta, eli tilannetta vaikka 20 tai 50 vuoden päästä.
1) Valitkaa ryhmässänne ympäristö, jonka tulevaisuudennäkymiä tarkastelette
- esimerkiksi suurkaupunki, pieni kaupunki, maaseutu, saaristo, tai oma asuinpaikkakunta
2 ) Valitkaa toteutustapa joko kaikille yhteisesti opettajan johdolla, tai jokaisen ryhmän oman valinnan mukaan.
- Katso tarkemmin kohta 3b
3) Toteutus: jakakaa ryhmässänne tehtävät
- Osa voi esimerkiksi keskittyä tiedonkeruuseen (3a) ja osa luovan projektin toteutukseen (3b)
3a) Tiedonkeruu ja suunnittelu
- kootkaa ajatuksianne ja taustatutkimuksen tuloksia paperille vaikkapa ajatuskartan muotoon
Apukysymyksiä – valitkaa ryhmässä tai yhteisesti opettajan johdolla, mitä kaikkia näkökulmia tarkastelette.
- Miltä maisema näyttää?
- Millaisia liikenneväyliä kohteessa on kulkuneuvoille ja jalankulkijoille?
- Millä polttoaineilla ja käyttövoimilla kulkuneuvot kulkevat?
- Millainen joukkoliikennejärjestelmä kohteessa on (esim. bussit, raideliikenne, muunlaiset tulevaisuuden ratkaisut)
- Minne asukkaat liikkuvat ja miten?
- Millaisia töitä tai harrastuksia ihmisillä on ja miten niihin liikutaan?
- Missä ihmiset lomailevat ja miten sinne matkustetaan?
- Millä tavalla liikenneratkaisut tukevat päästötöntä liikkumista?
- Miten turvallisuus ja viihtyisyys on huomioitu?
- Miten liikennejärjestelmä edistää ihmisten terveyttä tai kannustaa liikuntaan?
- Miten logistiikka eli tavarakuljetukset toimivat?
- Miten taataan, että liikkuminen on tasa-arvoista ja kaikkien saatavilla?
- Miten luontoarvoja ja ympäristöä on huomioitu liikenteen suunnittelussa?
3b ) Rakentakaa valmis tuotos valitsemallanne tavalla. Toteutus voi olla esimerkiksi
- Kollaasi suurelle paperille. Yhdistelkää piirroksia ja tekstiä, ja halutessanne muita materiaaleja – kuinka paljon kierrätysmateriaaleja voitte hyödyntää?
- Video
- Podcast
- Powerpoint-esitys
Jotain ihan muuta – esimerkiksi biisi!
Esitelkää valmiit lopputulokset muulle ryhmälle. Projektin tulokset kannattaa koota myös näytteille koko koulun nähtäväksi.
Tehtävän voi tehdä yksin, pareittain tai ryhmässä.
Liikkumisen tulevaisuuden kehittäminen on suurelta osin poliittista päätöksentekoa, ja myös jokaisella kansalaisella on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millä perusteilla ratkaisuja tehdään esimerkiksi joukkoliikenteeseen panostamisen, liikenneturvallisuuden tai vähäpäästöisen liikenteen edistämiseksi. Täysi-ikäisenä hyvä keino vaikuttaa on äänestää vaaleissa, mutta kehittämiskohtia voi tuoda päättäjien tietoon kuka tahansa.
Tässä tehtävässä pääsette harjoittelemaan vaikuttamistyötä!
1) Valitkaa jokin kotikaupunkinne liikenteeseen liittyvä kehittämiskohta
- se voi olla jokin yksittäinen kohde – esimerkiksi vaarallinen risteys tai puuttuva pyörätie paikassa, jossa kulkee paljon koululaisia, koulunpiha-alueeseen liittyvä kehittämistarve tai
- laajempi kokonaisuus, kuten uudenlaisen joukkoliikenneratkaisun edistäminen.
2) Valmistelkaa valitsemastanne aiheesta aloiteteksti, jonka voisi esitellä kuntanne päättäjille.
- Pohtikaa perusteluja sille, miksi haluatte asiaan muutosta, ja millaista vastusta aloitteenne voisi kohdata – esittäkää tekstissänne argumentteja näihin asioihin.
Esimerkki! Osana Lapset ja nuoret Varsinais-Suomen kestävyystyön kirittäjinä -projektia Paraistenseudun koulun 9. luokkalaiset keväällä 2023 esittelivät valmistelemiaan aloitteita Paraisten kaupunginvaltuustolle. Voitte tutustua aloitteisiin oman työskentelynne tueksi (PDF)
3) Esitelkää aloite luokallenne
- Muut toimivat kunnanvaltuutettuina, ja voivat haastaa teitä esittämällä kysymyksiä ja vastalauseita.
- Aloitteista voi järjestää luokassa äänestyksen tai väittelyn. Vinkkejä tämän toteuttamiseen Kirittäjät-materiaalin Kunnan kestävyyspolun opettajan ohjeista (Sivut 2-3) PDF
5 Open ohjeet ja tulostettavat materiaalit
Tästä voit ladata ohjeet sekä tehtäväkortit tulostamista varten!
Opettajan ohjeet yläkouluille ja toiselle asteelle (PDF)
Tulostettavat tehtävämateriaalit yläkouluun ja toiselle asteelle
- Reitit kartalle! Kotitehtävä: Tuttu reitti uusin silmin (PDF)
- Ulos ja liikkeelle!
Lisätiedot
Materiaalipaketti on julkaistu alun perin vuonna 2020. Vuonna 2023 alakoulun materiaali päivitettiin ja täydennettiin yläkoulun ja 2. asteen osiolla. Materiaali on toteutettu osana Liikkumisen ohjaus Varsinais-Suomessa -hanketta.
Marja Tommola
kestävän liikkumisen asiantuntija
marja.tommola@valonia.fi
040 8328 515
Anna Sampo
viestintävastaava
anna.sampo@valonia.fi
040 197 2257