Tarve energianeuvonnalle ei ole hävinnyt, vaikka viime vuoden energiakriisistä onkin selvitty. Erilaisia säästökeinoja on otettu käyttöön ja sähkön hinta on kääntynyt laskuun huippuhinnoista. Energianeuvontaan, energiayhtiöille ja muille toimijoille tulevien kysymysten aiheena on edelleen kuitenkin sähkö ja erityisesti sähkösopimukset. Valtakunnallisen energianeuvontapäivän alueellisissa tilaisuuksissa 3.10. keskusteltiin energiankäytön uudesta ajasta ja viime vuoden Astetta alemmas -kampanjan vaikutuksesta kuluttajakäyttäytymiseen eri puolilla Suomea. Valonia kutsui koolle Varsinais-Suomen energianeuvonnan parissa työskenteleviä toimijoita.

Varsinais-Suomen alueelliseen tilaisuuteen osallistui energiayhtiöitä Turusta, Loimaalta ja Uudestakaupungista, omakotiliiton piiri, korjausneuvojia, Turun ammattikorkeakoulu sekä vuokra-asuntoja tarjoava kiinteistöyhtiö. Viime vuoden tapaan tilaisuudessa seurattiin osan ajasta pääkaupungista striimattua tilaisuutta puheenvuoroineen.

Yleisimmät neuvontakysymykset tulevat sähkösopimuksista tai aurinkosähköstä

Turkuun kokoontuneiden yhteistyökumppaneiden mukaan sähkön hinta ja sopimukset puhuttavat edelleen ja energiayhtiöiden asiakaspalveluun on jonoa. Myös neuvonta-ajat ovat pidentyneet. Viime syksyn jälkeen markkinoille on tullut uusia sähkösopimustuotteita, hybridisopimuksia. Ne hämmentävät kuluttajia, koska niitä on vaikea vertailla toisiinsa. Pörssisähkön käyttäjillä erityisen korkea motivaatio jatkaa oikea-aikaista ja mahdollisimman vähäistä energiankäyttöä. Vielä kalliiden määräaikaisten sopimusten piirissä olevat jatkavat säästötoimia, mutta kaipaavat neuvoa määräaikaisten sopimusten purkamiseen. Vaikka sähkön hinta kiinnostaa, energianeuvovat toivovat huomion kiinnittyvän myös kulutettujen kilowattituntien määrään.

Toinen keskustelussa esiin noussut teema oli aurinkosähkön lisääntynyt kysyntä ja sen mukana tulevat lieveilmiöt. Markkinoille on tullut uusia aurinkosähkötoimijoita, joiden osaaminen ja tarjonta on joskus kyseenalaista. Aurinkopaneelikaupan ongelmana voivat olla ylisuuret paneeliremontit, kohteeseen epäsopivaksi mitoitettu järjestelmä tai paneelimyyntiä ilman asennusta. Puolueettomalle neuvonnalle onkin tarvetta.

Tapaamisessa keskusteltiin lisäksi vuokrataloasukkaiden ja kuntalaisten aktivoinnista ja ohjeistuksesta esimerkiksi sähkökatkoihin. Asukkaille tehtiin viime syksynä kiireellä ohjeita ja materiaalia, nyt asukkaita kannustetaan tuottamaan itse sisältöä somekanaville. Kunnissa on mietitty, miten kaupunki voisi kannustaa asukkaitaan energiansäästöön. Yksin asuvilla omakotitalojen asukkailla on huoli kohoavista kustannuksista, ja kuluttajat odottavat huolestuneina myös tulevien korjausremonttien vaatimustasoa.

Kampanjointi ja neuvonta edistivät käyttäytymismuutoksia viime talven energiakriisissä

”Alueelliset energianeuvojat ovat tarjonneet osaamistaan ja toimineet monesti myös kuluttajien sielunhoitajina ja kuuntelijoina”,

totesi Energiaviraston johtaja Heikki Väisänen omassa puheenvuorossaan Helsingin Tiedekulman suorassa lähetyksessä.

”Viime syksyn haasteissa alueellisen, omaan arkeen kytkeytyvän neuvonnan ja neuvojan tarve lisääntyi, jotta asiakas tulee mahdollisimman hyvin ymmärretyksi”.

Viime talven Astetta alemmas -kampanja antoi tietoa ja tukea kuluttajien energiansäästötoimiin. Selvitysten mukaan suuri osa saavutetusta säästöstä tuli juuri toiminnan muutoksesta, jota kampanjointi ja kannustus kiihdytti.vät Kesällä kriisin jälkeen tehdyn kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset olivat tilanteesta huolestuneita ja ottivat energiatalven kriisin tosissaan.

Yhteisvastuullinen asenne korostui: Kolme neljästä koki, että tehtiin yhteistä energiansäästöä. Peräti 40 % vastaajista kertoi nauttivansa sähkönsäästöstä, yli puolet kertoi oppineensa uutta sähkön käytöstä.

Energianeuvonnan merkitys on erityisen tärkeää muutoskohdissa, kuten muuton, remontin tai oman elämäntilanteen edessä. Nämä tekevät ihmisistä avoimia muuttamaan toimintaansa ja tekemään uudistuksia. Myös viime talven kaltaiset kriisit ovat hyviä hetkiä tavoittaa ihmisiä energianeuvonnan teemalla. Omia kulutustapoja on vaikea muuttaa vain sisäsyntyisesti ilman ulkoista motivaattoria tai pakkoa. Myös arkiympäristön muiden ihmisten käyttäytyminen vaikuttaa omaan toimintaan. Näin esimerkiksi aurinkopaneelit tai sähköautot yleistyvät, kun niitä näkee ympärillään muilla asukkailla ja naapureilla. Energianeuvonnan haasteena on saada tietoa helpommin löydettäväksi ja lähestyttäväksi.

etualalla tietokone jonka ruudulla näkyy kaksi ihmistä istumassa, taustalla näkyy ihmisiä istumassa pöydän ääressä
ihmisiä istumassa pöydän ääressä kokoustilassa

Liisa Harjula

energia-asiantuntija
liisa.harjula@valonia.fi
040 1820 412