Ilmastotyö on keskeinen osa kuntien työtä – se linkittyy kaikille toimialoille ja kuntalaisten arkeen. Ilmasto- ja ympäristötyön etenemisestä kannattaa kertoa konkreettisten, tuttuihin paikkoihin ja ilmiöihin kytkeytyvien esimerkkien kautta. Paikallinen näkökulma ja sopivan kokoisiksi palastellut viestit konkretisoivat monimutkaista kokonaisuutta sekä omille asukkaille että ulospäin ja toimii myös hyvänä vetovoimatekijänä.

Valonia järjesti keväällä 2023 kunnille viestintäkoulutuksen osana kuntien ilmastosparraushanketta. Kaksiosainen koulutus koostui teemaan johdattavasta webinaarista sekä työpajasta, jossa ilmasto- ja ympäristöviestinnän teemoja ideoitiin kuntien viestijöiden ja eri toimialojen asiantuntijoiden kanssa.

Tälle sivulle on koottu koulutuksen pohjalta materiaalia kuntien viestinnän tueksi. Materiaalia on paljon, mutta voit hyödyntää sisältöjä omien tarpeidenne ja resurssienne mukaan joko konkreettisina sisältösuunnittelun pohjina tai inspiraation lähteenä.

Kenelle

  • Kuntien viestijöille
  • Ilmastotyötä tekeville
  • Muille tahoille, jotka viestivät työssään kestävän kehityksen teemoista

Kohderyhmät, kanavat ja sisällöt

Viestintäsuunnittelun runko – huomioi nämä

Onnistunut ilmastoviestintä edellyttää substanssiasiantuntijoiden ja viestijöiden yhteispeliä ja kaikkien kunnan toimialojen sitoutumista. Käytännössä kyse on kunnassa tehtävän työn tekemisestä näkyväksi, eikä ilmastoviestintää kannatakaan ajatella erillisenä palasena, vaan nivoa se osaksi kunnan viestinnän teemoja ja eri toimialojen viestintää. 

Vaikka materiaaleissa puhutaan ilmastoviestinnästä, kattaa aiheiden kirjo laajasti erilaisia kestävyysnäkökulmia: ilmastonmuutoksen hidastamista ja sopeutumista, mutta myös luonnon monimuotoisuuden vaalimista, kestävän kehityksen sosiaalisia ja ekologisia puolia sekä esimerkiksi vastuullista kuluttamista ja luonnonvarojen kestävää käyttöä.

Kohderyhmä

  • Ketä asia koskee? Kenelle tietoa on tärkeää jakaa?
  • Millaisia ennakkoasenteita ja pohjatietoja kohderyhmällä on aiheeseen?
  • Millä tavoin viestinnän tyylissä voi huomioida kohderyhmän? (esim. kohdeyleisön ikä ja kiinnostuksen kohteet, viestinnän kielet, sanavalinnat)

Viestit

  • Mitä tarkalleen ottaen haluamme kertoa?
  • Mitä valitun kohderyhmän on keskeisen tärkeää tietää aiheesta?
  • Millä kärjellä viesti kannattaa aloittaa, miten kiinnitetään kohderyhmän huomio?
  • Miten viestinnän aihe kytkeytyy kunnan toimintaan (esim. kuntastrategia ja ilmasto-ohjelma)?

Kanavat

  • Missä valitun kohderyhmän tavoittaa?
  • Mitä sidosryhmiä ja toimialojen kanavia kannattaa hyödyntää viestinviejinä?
  • Onko mahdollista ostaa (kohdennettua) näkyvyyttä jostakin kanavasta?

Tavoitteet ja seuranta

  • Miten seuraamme viestin tavoittavuutta (esim. some- ja mediaseurannan työkalut)?
  • Kuinka viestinnän onnistuminen raportoidaan (kerätäänkö esimerkiksi palautetta, verrataanko aiempiin vuosiin tai kampanjoihin)?
  • Kuinka aiemmat onnistumiset ja havaitut kehittämistarpeet huomioidaan tulevissa viestintätilanteissa?

Kuntalaisviestinnän vuosikellot

Olemme koonneet ilmasto- ja ympäristöviestinnän laajaa aihekirjoa vuosikelloiksi. Sisällöt on koostettu yhdessä viestintäkoulutuksen työpajaan osallistuneiden kuntien asiantuntijoiden kanssa. Toisessa on erilaisia viestinnän teemoja vuodenajoittain jaoteltuna, ja toiseen on koottu teemapäiviä ja -viikkoja, joita voi hyödyntää myös viestinnällisesti. Vuosikellojen sisällöt ovat myös Excel-muodossa muokkausta varten materiaaliosiossa. Lisää sisältöideoita on koottu myös seuraavaan kohderyhmäosioon.


Kuhunkin aiheeseen lisätietotekstejä ja -linkkejä voi lukea viemällä hiiren aiheen otsikon päälle.

Kohderyhmäkohtaisia sisältö- ja kanavaideoita

Kunnan omat kanavat sekä tiivis yhteistyö alueellisten ja paikallisten medioiden kanssa ovat tietysti kaiken viestinnän perusrunko. Kunnan verkkosivut ovat tiedon kotipesä, josta tietoa välitetään mm. somen ja painettujen esitteiden välityksellä. Sähköinen viestintä tavoittaa nykyään varsin laajasti eri ikäisiä, mutta somekanavien suhteen kannattaa miettiä painotuksia ikäryhmän mukaan: Facebook on toimiva kanava aikuisemmalle yleisölle, kun taas nuorimpia kuntalaisia tavoittaa Tiktokin kautta.

Eri kanavien haltuunotossa kannattaa kuitenkin huomioida resurssit, ja erilaiset kumppanuudet ovatkin keskeisiä spesifien kohdeyleisöjen tavoittamisessa. Uusien, erityisesti yhteen aiheeseen keskittyvien kanavien perustamista, kuten hankkeen nettisivuja tai somekanavia kannattaa harkita todella tarkkaan ylläpitovastuineen, sillä työtä voi olla yllättävän paljon.

Alle on koottu sekä sisältöideoita että työpajan pohjalta koottuja vinkkejä eri kohdeyleisöjen tavoittamiseen erityisesti sidosryhmäyhteistyön näkökulmasta. Listat eivät ole kaikenkattavia vaan suuntaa antavia, ja niitä kannattaakin tämän pohjalta jatkojalostaa ja täydentää kuntanne kannalta ajankohtaisilla teemoilla. Näitä esimerkkejä ja materiaaleja voi hyödyntää vapaasti sekä oman toiminnan ja viestinnän pohjaksi, että ideointiin.


Kanavia, keinoja ja yhteistyökumppaneita

Koulujen ja päiväkotien toiminnan ja viestinnän kautta viestit tavoittavat myös perheet! Hyviä sidosryhmiä ympäristökasvatusaiheiseen viestintäyhteistyöhön ovat esimerkiksi…

  • somen ryhmät opettajille ja varhaiskasvattajille
  • Varsinais-Suomen ympäristökasvatusverkosto
  • kuntien sivistysjohtajat, rehtorit
  • suora yhteys opettajiin ja varhaiskasvattajiin
  • vanhempainyhdistykset, kodin ja koulun teemapäivät, opetus- ja vierailukäynnit

Osallisuuden edistäminen

  • Lapsiparlamentti, nuorisovaltuusto, oppilaskuntien hallitukset oman ryhmänsä äänitorvena ja viestinviejänä
  • Ympäristöraati
  • Partio, urheiluseurat, 4H, VPK
Päiväkodin lapset istuttavat siemeniä istutuslaatikkoon

Viestintäteemoja ja materiaaleja

Luonnon monimuotoisuus

  • Hyönteishotellit ja linnunpöntöt – kotipihalla tehtävät toimet
  • Vieraslajitalkoot esim. harrastusporukoille
  • Ympäristön siivouskampanjat
  • Opastettuja retkiä luonnonhoitokohteille
  • Ulkona oppiminen

Ruoka

  • Ruoan kiertokulku aina maaperän ötököistä ja pellolta lautaselle, hävikin kompostointi
  • Lähiruokapäivät, maatilojen avoimet ovet ja tilavierailut
  • Viljelypalstat tai laatikkoviljely lapsiperhekärjellä
  • Planetaarinen ruokavalio: miten ruoka riittää kaikille?
  • Kasvisruokareseptejä lasten makuun
  • Tietoiskuja kotimaisesta kalasta
  • Hävikin pelastaminen, esim. ResQ Club

Kestävä liikkuminen ja liikenne

  • Työ- ja koulumatkapyöräilyyn kannustaminen
  • Huoltovinkkejä perheen pyörille, yleiset huoltopisteet
  • Paikallisliikenteen käytön opetusta lapsille ja perheille
  • Liikenneturvallisuuden edistäminen

Vastuullinen kuluttaminen

  • Viihde-elektroniikan käyttö
  • Käyttötavaroiden elinkaari: lainaaminen, kierrätys, korjaus
  • Avun jakaminen, esim. CommuApp
  • Kertakäyttötavaroiden minimointi
  • Kemikaalikuormituksen vähentäminen
  • Energiansäästövinkit kotona ja koulussa

Kanavia, keinoja ja yhteistyökumppaneita

Eri ikäisiä aikuisia tavoittaa hyvin kunnan omissa kanavissa, mutta lisäksi kannattaa myös miettiä tehokkaita viestinviejiä, joiden kanssa tehdä yhteistyötä. Viesti tehostuu, kun se kerrotaan eri kulmista ja eri tahojen suulla. Hyviä sidosryhmiä viestintäyhteistyöhön ovat esimerkiksi…

  • omakotiyhdistykset, taloyhtiöt
  • kirjastot ja muut kohtaamispaikat
  • senioriyhdistykset, Martat
  • korkeakoulujen ylioppilas- ja opiskelijakunnat, muut opiskelijayhdistykset
  • muut harrastusyhdistykset
  • kansalaisopistot
  • alueen ympäristöjärjestöt
  • kaupunginosien ym. omat sosiaalisen median ryhmät
Kuvassa nauravia, iäkkäitä rouvia bussipysäkillä, taustalla linja-auto.

Viestintäteemoja ja materiaaleja

Luonnon monimuotoisuus

  • Erilaiset talkoot kunnan luontokohteilla
  • Vieraslajit
  • Puutarhan hoito, permakulttuuri
  • Ympäristön siivoustalkoot
  • Kunnan vesihuolto
  • Vesiensuojelutoimet
  • Kiinteistöjen hulevedet, sadevesipuutarhat

Ruoka

  • Villi- ja lähikalan suosiminen
  • Luomu- ja lähiruokaringit
  • Satokaudet
  • Alueen ravintoloitsijoiden hyvät esimerkit
  • Ruokahävikkitempaukset, esim. hävikkiruokaillalliset
  • Kunnan viljelymahdollisuudet: palstat, kaupunkiviljely
  • Alueen ruoantuottajat tutuksi

Kestävä liikkuminen ja liikenne

  • Ekologisempi autoilu: erilaiset käyttövoimat, kimppakyydit
  • Joukkoliikenteeseen kannustaminen, myös ikäystävällisyys! (esim. Fölikaveritoiminta)
  • Arkipyöräily, hyötyliikunta
  • Kilometrikisa ja muut teemaviikot
  • Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen kunnassa

Vastuullinen kuluttaminen

  • Energiansäästö ja -tehokkuus eri vuodenaikoina (Energianeuvonta)
  • Uusiutuvan energian ratkaisut kunnan kiinteistöissä ja kodeissa, yhteishankintoihin kannustaminen
  • Käyttötavaroiden elinkaari: lainaaminen, kierrätys, korjaus
  • Avun jakaminen, esim. CommuApp
  • Rakentaminen, remointointi ekologisesti
  • Kestävä mökkeily, veneily, vapaa-aika
  • Kierrätys, korjaus, uusiokäyttö
  • Kompostointi
  • Vastuullisempi vaatekaappi

Kanavia, keinoja ja yhteistyökumppaneita

Kasvotusten tapaaminen on tärkeä tiedonvaihtokanava sähköisen viestinnän ohella yritysten kanssa ja hyvä käytäntö onkin pitää säännöllisiä aamukahvitilaisuuksia tai verkostotapaamisia, joissa myös ilmasto- ja kestävyysteemat ovat esillä. Myös erilaiset messut ovat hyvä väylä pitää esillä kunnan ja yritysten yhteistyötä ja viestiä keskeisistä teemoista.

Yritysten suuntaan on myös hyvä viestiä tarjolla olevista rahoituskanavista, hankkeista ja yhteistyömahdollisuuksista.

Matkailuyritysten kanssa yhteistyössä kannattaa myös viestiä vastuullisuusteeman näkymistä!

Keskeisiä yhteistyötahoja

  • Paikalliset ja alueelliset yritysyhdistykset (mm. Varsinais-Suomen yrittäjät)
  • Alueelliset kehitysyhtiöt, kuten Turku Science Park Oy, Kaarinan kehitys, Ukipolis ja YritysSalo
Pilvistä taivasta vasten kuvattu nostokurki ja kerrostalon rakennustyömaata.

Viestintäteemoja ja materiaaleja

Ilmastotyö

  • Miten yritykset otetaan mukaan kunnan ilmasto-ohjelmatyöhön?
  • Mitä kehityshankkeita kunta ja yritys voivat tehdä yhdessä?
  • Mitä vaikuttavia ilmastotoimia yrityksissä on tehty?

Luonnon monimuotoisuus

  • Miten yritys huomioi toimintansa ympäristövaikutuksia? Ks. esim tarkistuslistat.
  • Ekologisen kompensaation vaihtoehdot
  • Voisiko yritys tehdä monimuotoisuustyötä kunnan luontokohteilla?
  • Vieraslaji- ja muut talkoot työporukoille

Kestävä liikkuminen ja liikenne

  • Laadukkaan pyöräpysäköinnin järjestäminen työpaikoilla
  • Kestävän työmatkaliikkumisen edistäminen, ks. esimerkiksi työmatkaliikkumiskyselyt.
  • Kilometrikisa ja muut teemaviikot
  • Yhteiskäyttöiset kulkuvälineet (autot, polkupyörät)
  • Työsuhdematkalippu julkiseen liikenteeseen
  • Tempaukset, tilaisuudet
  • Matkailuyrityksille myös hyviä teemoja viestiä, mm. Tervetuloa pyöräilijä -tunnus!

Materiaalit, energia ja hankinnat

  • Kunnan ja yritysten hankintojen vastuullisuus
  • Yritystoiminnassa käytettävät materiaalit, uusiokäyttö
  • Kierrätys
  • Kiertotalousratkaisut, uudenlaiset avaukset
  • Energiatehokkuuden paikalliset ratkaisut
  • Uusiutuva energia

Materiaalia viestintäsuunnittelun tueksi

Eväitä onnistuneeseen sisältösuunnitteluun

Onnistuneeseen viestintään tarvitaan sekä substanssiasiantuntijoita eri toimialoilta, että viestinnästä vastaavia. Ennakointi on tärkeää, jotta asiat saadaan oikea-aikaisesti viestittyä.


Viestinnän sävyistä ja sisällöistä

Tutkimustiedon valossa tilanne maapallollamme on melko lohduton, mutta lamaantuakaan ei saa. Rajulle ja herättelevälle viestille on paikkansa keskustelussa, mutta julkisen organisaation, kuten kunnan, roolissa viestien tulee tietenkin olla puolueettomia ja ehdottoman faktapohjaisia.

Muista konkretia!

Yleisesti on tehokkainta viestiä siitä arjesta ja ympäristöstä, jota lukija ymmärtää – ratkaisut, positiiviset esimerkit, tekijät ja keinot edellä. Ohjelmat ja strategiat ovat tärkeitä työkaluja, mutta niissä yleensä listataan ne toimet, jotka ovat lähempänä asukasta.

Älä odota valmista

Pienemmistäkin onnistumisista ja välietapeista kannattaa kertoa – asioiden ei tarvitse olla valmiita, että niistä voi viestiä! Kerro, miksi jollakin alueella on esimerkiksi työmaa tai mihin eri toimilla tähdätään.

Kerro tehtävästä työstä ja ihmisistä työn takana

Ihminen kertomassa työstään herättää mielenkiintoa ja sympatiaa. Virkahenkilöiden ei välttämättä itse tarvitse esimerkiksi olla aktiivinen somessa, mutta kunnan viestinnässä on hyvä kertoa, ketkä työtä oikeasti tekevät.

Nosta esiin onnistumisia (myös naapurin!)

Hyviä viestinnän hetkiä tunnistaa usein siitä, että kahvihuoneessa joku sanoo ”jes!”. Oman työn ohella kannattaa toisinaan esimerkiksi somessa myös onnitella naapuria tai laittaa hyvä kiertoon. Alueen yritystenkin onnistumisia ja tekemisiä on hyvä hehkuttaa (kuitenkin viherpesua välttäen).

Kerro osallistumisen mahdollisuuksista ja inspiroi!

Kestävän kehityksen työssä jokaisella on roolinsa ja paikkansa vaikuttaa. Nosta esiin inspiroivia esimerkkejä ja tilaisuuksista monenlaisille eri kohderyhmille. Positiivisia asioita tehdään paljon!

Näin tuet viestijöitä viestinnän onnistumisessa

Toimita sisällöt hyvissä ajoin viestinnän työstettäväksi – vaikka ranskalaisin viivoin (mitä valmiimpi sisältö, sitä parempi). Kutsu viestintä mukaan toimialojen tilaisuuksiin – tällöin on helpompi hoksata viestimisen arvoisia aiheita. Ole aktiivisesti ja matalalla kynnyksellä yhteydessä viestintään silloinkin, kun olet epävarma viestinnän tarpeesta.

Viestinnän muistilista

Suunnittelu (hyvissä ajoin!)

  • Substanssiasiantuntijan ja viestijän yhteistyö!
  • Mistä viestitään? Viestinnän aihe, kärki.
  • Kanavat ja keinot kohderyhmän mukaan

Sisältöluonnos

  • Asiantuntijoiden kommentit ennen julkaisua
  • Uutisen julkaisu (esim. nettiuutinen tai tiedote)
  • Mieti myös kuvitus!

Sisällön jakaminen somessa

  • Kiinnitä huomio napakalla tekstinostolla
  • Muista tägätä yhteistyötahoja!

Uutisen jakaminen henkilöstölle

  •  Intran kautta muutkin pysyvät kärryillä siitä, mitä talossa tapahtuu

Miten viestiä ilmasto-ohjelmasta?

Tämä kysymys on monen kuntaviestijän huulilla, kun kaikkien kuntien on ilmasto-ohjelmat laadittava. Hyvä nyrkkisääntö on, että ensin viestitään hieman ohjelmaprosessista, kuullaan asukkaita ja muita tahoja, jotta ohjelmasta tulee kunnan näköinen. Kun ohjelman toteutus käynnistyy, tulee viestintäänkin syötettä kuin itsestään! Työtä ohjelmien toteuttamisessa piisaa vuosiksi eteenpäin.

  • Viestintää läpileikkaavasti ensin ohjelmaprosessista, sitten sen toteutuksesta: muista viestiä, kun asukkaita halutaan kuulla, mutta myös kulisseissa etenevästä työstä.
  • Ohjelman raportointi on oma asiansa! Tiedonjanoisen asukkaan tulee löytää ohjelman etenemisestä tietoa kunnan nettisivuilta halutessaan. Huolehdi, että ohjelmasta kerrotaan läpinäkyvästi ja uusin tieto on saatavilla helposti!
  • Kun ohjelmaa toteutetaan, kannattaa viestinnän kärkenä pitää aina itse tekemistä ja käytännön toimia ja mainita korkeintaan lopuksi, että nämä toimet toteuttavat kunnan ilmasto-ohjelmaa. Ohjelma ei ole tärkeä asia, vaan se tähtää aina johonkin suurempaan, kuten ilmastonmuutoksen hidastamiseen, luontokadon torjuntaan tai vaikkapa asukasmukavuuden parantamiseen.
  • Jos kuitenkin kaipaa viestilleen hartioita, niitä saa myös maakunnan sekä valtiotason strategioista.

Muistilista ilmasto-ohjelman viestintään

Ohjelmaprosessi

  • Osallisuus keskiöön – miten eri sidos- ja kohderyhmät otetaan mukaan?
  • Keinot kohderyhmän mukaisesti: kyselyt, työpajat, haastattelut…
  • Kunnan kaikkien toimialojen sitouttaminen

Ohjelman toimeenpano

  • Ohjelma luo rungon myös ilmastoviestinnän strategialle
  • Toimenpiteistä viestiminen konkretisoi teemaa ja tekee työn näkyväksi
  • Kaikkien toimialojen ilmastotyö
  • Kuntalaisten sitouttaminen ja yksilön vaikutusmahdollisuudet

Ilmasto- ja kestävän kehityksen työ kytkeytyy kunnassa käytännössä kaikkiin toimialoihin tavalla tai toisella.  Sisäisen viestinnän osalta on tärkeää sekä auttaa eri toimialojen tunnistamaan oma roolinsa ilmastotyön toteuttajina, ja ulkoisessa viestinnässä pyrkiä viestimään toimenpiteistä eri toimialojen osalta. Alle on koottu esimerkkejä eri toimialoihin kytkeytyvistä teemoista.

Kasvatus ja sivistys

  • Kouluruoka- / lähikalakampanja
  • Opetus- ja vierailukäynnit
  • Koulujen kasvisruokapäivät
  • Hävikkiruuan jako/myynti
  • Koulumatkojen kulkeminen lihasvoimin
  • Kierrätys
  • Koulujen jo nyt tehtävät ilmastotoimet

Tekninen & ympäristö

  • Energiansäästö
  • Kaavoitus
  • Ympäristönhoito: perinnebiotoopit ja ennallistaminen
  • Vesistöt & vesiensuojelu
  • Kaupunkikehittäminen
  • Kierrätys
  • Purkumateriaalit kiertoon (infra)
  • Joutsenmerkki puurakentamiseen

Kulttuuri & vapaa-aika

  • Kävelyn ja pyöräilyn kampanjat
  • Kirjastojen tavaralainauspalvelut
  • Kirjaesittelyt
  • Teemapäivät
  • Liikuntavälineiden vuokraus
  • Järjestöt

Elinkeino

  • Kiertotalous
  • Työmatkaliikkuminen
  • Yritysten ilmastotoimet, yritysten ja kunnan yhteistyö

Päättäjät

Viestintä päättäjille

  • Kuntien poliittisten päättäjien tavoittamisessa kannattaa huomioida, että heille tulee tarjota tietoa helposti omaksuttavassa muodossa ja niin, että asiat avautuvat myös maallikoille. On tärkeää, että toimet ja ratkaisut sidotaan kaupunkistrategiaan ja linjauksiin, joihin on jo sitouduttu.
  • Viestintä puolueille ja ryhmille
  • Ilmasto- ja kestävyysasiat valmiiksi väliotsikoiksi päätöspohjiin – näin ne tulisivat aina pohdittavaksi päätöstä laatiessa

Päätöksentekoviestintä asukkaille

  • Päätöksentekoprosessin viestintä kaikissa vaiheissa – ei vain lopullisesta päätöksestä. Tämä edesauttaa toimivaa vuorovaikutusta ja mahdollistaa myös asukkaiden osallisuuden keskustelussa.
  • Vapaamuotoisempia blogi- tai muita päivityksiä kokouksista
  • Päätösteksteistä esimerkiksi videoklippejä
  • Päättäjävierailut esim. kouluissa

Vinkkejä sujuvaan sisäiseen viestintään

  • Suunnittelupohjat ja tarkistuslistat viestintään
  • Kaikille toimialoille ilmastoinfot – kuinka oma työ kytkeytyy ilmastotyöhön
  • Henkilöstöinfot, esim. aamukahvit ilmastotyöstä
  • Poikkihallinnolliset hankkeet ja projektit
  • Viikkopalaverit, jossa käydään kaikkien asiat läpi
  • Esimiehen rooli viestinnän merkityksellisyydessä
  • Työpajat
  • Kyselyt henkilöstölle
  • Yhteisesti jaettu seurantataulukko intrassa
  • Innostetaan henkilöstöä osallistumaan ilmastoaiheisiin kampanjoihin esim. työmatkapyöräilyyn liittyen
  • Tapahtumia (esim. talkoot)
  • Ruokailutiloissa viestintä lähiruoasta, lajittelusta ja hävikistä
  • Ekotukitoiminta

Ladattavat suunnitelmapohjat

Alla olevat ladattavat materiaalit mukailevat tämän sivun sisältöjä ja niitä voi vapaasti hyödyntää ja muotoilla edelleen omaan käyttöönne soveltuvaksi.

Yksinkertainen viestintäsuunnitelmapohja

Tämä pohja on tarkoitettu muistilistaksi ja suunnittelutyökaluksi, jos resurssit ovat pienet tai kyseessä on yksittäinen/suppea toimenpide.

Viestinnän suunnittelupohja (PowerPoint)

Suunnitelmapohja viestintäprojekteille ja -hankkeille

Tätä pohjaa voi hyödyntää laajempien projektien tai kokonaisuuksien suunnitteluun ja edistymisen seurantaan toteutuksen aikana.

Viestinnän suunnittelukortti (Excel)

Viestinnän vuosikellot

Tälle sivulle koottujen vuosikellojen sisällöt on ladattu Exceliin, jotta niitä voi helpommin siirtää ja muotoilla osaksi omaa viestintäsuunnitelmaanne.

Viestinnän vuosikellopohjat (Excel)


Tämän sivun lisäksi hyödyllistä taustatietoa kunnan viestinnän suunnitteluun saat esimeriksi seuraavista materiaaleista:

Valonia kuntien tukena

Myös Viestinnässä Valonia voi olla kuntien lisäresurssi. Tuemme kuntia kestävän kehityksen viestinnässä erityisesti hankeyhteistyön kautta, mutta jaamme säännöllisesti materiaalia kaikkien kuntien hyödynnettäviksi. Voimme tehdä yhteistyötä esimerkiksi maakunnallisen energianeuvonnan tai vesistökunnostusverkoston tiimoilta, lisäksi kirjoitamme asukkaille suunnattuja ekovinkkejä sivuillemme ja paikallismedioille joka toinen viikko. Nostamme kuntien tekemisiä mieluusti esiin myös somekanavissamme. Materiaalipankissamme on paljon viestintämateriaalia kaikkien hyödynnettäväksi!

Parhaiten resurssejamme voi hyödyntää yhteisten hankkeiden kautta. Kuntien kanssa yhteistyössä ovat syntyneet esimerkiksi seuraavat ponnistukset:

Luonnon monimuotoisuutta yhteistyönä

Kehitimme toimintamallin, jossa toisen asteen opiskelijat ja työllisyyspalveluiden asiakkaat osallistuivat kotikuntansa luonnonhoitotöihin ja tekivät kohteilta viestintäsisältöä. Opiskelijat perehdytettiin viestintäkoulutusvideoilla ja kunnan viestinnän kanssa sovittiin, mihin kanavaan sisältöä tehdään. Turun viestinnässä päädyttiin tekemään kesällä julkaisusarja lukiolaisten story-sisällöistä liittyen esimerkiksi vieraslajitorjuntaan ja purokunnostuksiin. Somepostauksien ja mm. Youtube-videoiden lisäksi syntyi myös artikkelikirjoituksia, joita julkaistiin esimerkiksi Kaarina-lehdessä sekä kuntien ja Valonian nettisivuilla.

Kokonaisuuden parasta antia oli, että opiskelijat saivat tehdä tärkeästä asiasta viestintää omalla äänellään. Viestinnällisesti ideaa voi soveltaa kunnan viestinnässä myös kevyemmällä toteutuksella, ja tämän tyyppiset sisällöt voivat soveltua esimerkiksi TET- tai kesäharjoittelijankin toimenkuvaan.

Luonnonhoitotyöt ja -talkoot luonnon monimuotoisuuden hyväksi ovat konkreettinen kuntalaisviestinnän aihe

Varsinais-Suomen Helmikunnat -hankkeessa tehdään luonnonhoitoa useiden kuntien alueella ja on tärkeää, että tieto töistä ja niiden tarkoituksesta saatetaan myös asukkaiden ja alueella kävijöiden nähtäville. Valonia on kutsunut kuntaviestijät mukaan pohtimaan tehokkaimmat viestintäkanavat, ollut mukana laatimassa tiedotteita ja esimerkiksi alueelle tulevia kohdekylttejä. Luonnonhoitotöiden viestinnän kautta kunta voi kertoa omista tavoitteistaan luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi, ja niihin on luontevaa sisällyttää viestinnän lisäksi kuntalaisten osallisuutta edistäviä toimia kuten talkoita, joihin voi kutsua mukaan esimerkiksi oppilaitoksia, yhdistyksiä tai laajemmin kuntalaisia. Tällä hetkellä käynnissä on jo toinen Valonian ja kuntien yhteinen Helmihanke.

Kunnostustöihin kytkeytyvä Luonnon monimuotoisuutta yhteistyönä -malli sopii erinomaisesti Helmi-kohteilla hyödynnettäväksi.

Kestävän liikkumisen edistämistä yhdessä kuntien kanssa

Liikkumisen ohjaus on yksi Valonian toiminnan pitkäaikaisimpia jatkumoita ja teemme vuosittain hankeyhteistyötä useiden kuntien kanssa. Vuosien saatossa on tehty esimerkiksi Pyöräilykatsauksia, erilaisia tapahtumia ja oppimateriaalia. Viime vuosina moni kunta on innostunut tekemään tai päivittämään kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmia, joissa Valonia on ollut usein apuna osallisuutta kehittämässä, esimerkiksi työpajoissa tai kuntalaiskyselyjä laadittaessa. Liikkumisen ohjauksen hankkeessa toteutettuja materiaaleja voi hyödyntää kunnan viestinnän ja osallisuuden toimien suunnittelussa, esimerkiksi

Lisätiedot

Anna Sampo

viestintävastaava
anna.sampo@valonia.fi
040 197 2257

Maiju Oikarinen

viestintävastaava
maiju.oikarinen@valonia.fi
0405299411