Kevään myötä on katukuvassa alkanut jälleen näkyä runsaasti kaikenikäisiä pyöräilijöitä sekä monenlaisia sähkökäyttöisiäkin kulkupelejä, kuten potkulautoja. Valtakunnallisessa kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassa on asetettu tavoitteeksi 30 % kasvu kävely- ja pyöräilymatkojen määrään vuoteen 2030 mennessä. Ohjelmalla halutaan parantaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä suomalaisissa kunnissa sekä tukea niin liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä kuin kansanterveyden parantamistakin.

Kunnat ovat avainasemassa, kun liikenneympäristöä kehitetään siten, että asukkaiden on helppo suosia kestäviä kulkumuotoja arkimatkoillaan, mutta jokaisella on myös omilla toimillaan mahdollisuus vaikuttaa siihen, että yhteispeli liikenteessä sujuu. Turvallinen liikenneympäristö on yksi tärkeimmistä edellytyksistä kävelyn ja pyöräilyn lisääntymiselle. Turvalliseksi koetussa ympäristössä kaikenikäisillä on helppoa ja mukavaa liikkua – oli kyse sitten koulutietään aloittelevista ekaluokkalaisista tai senioreista, joilla saattaa olla iän mukanaan tuomia liikunta- tai aistirajoitteita.

Pyörät sekä erilaiset sähköiset ajoneuvot saattavat pyörätiellä liikkua varsin vauhdilla mutta hiljaisesti, joten kävelijän tai koiran taluttajan kannattaa muistaa katsoa olkansa yli, ennen kuin siirtyy tien toiseen laitaan. Risteyksissä on omasta kulkutavasta riippumatta syytä olla erityisen tarkkaavainen – pyöräilijä tai sähkölautailija saattaa sujahtaa suojatielle ja autoilijan näkökenttään yllättävän nopeasti.

Autolla liikkuessa kannattaa ajonopeuksiin kiinnittää erityistä huomiota. Ajonopeus lipsahtaa helposti hieman yli sallitun nopeuden, mutta auton ratissa kannattaa muistaa, että pieneltäkin tuntuva ylinopeus voi kasvattaa vakavien onnettomuuksien riskiä. Jalankulkijan tai pyöräilijän kuolemanriski törmäyksessä auton kanssa nousee merkittävästi, kun auton nopeus ylittää 30 km/h. Neljänkymmenen kilometrin tuntivauhdilla kuolemanriski on 30 % ja viittäkymppiä ajettaessa jo jopa 70 %. Muun muassa tästä syystä kuntakeskuksiin ja asuinalueille asetetaan kolmenkympin nopeusrajoituksia. Hitaampi ajonopeus ja tasaisempi ajotyyli aiheuttavat myös vähemmän ilmastonmuutosta kiihdyttäviä ja ilmanlaatua heikentäviä päästöjä.

Kun muistamme kulkutavasta riippumatta asettua myös muiden kulkijoiden asemaan ja pidämme mielessämme fysiikan lainalaisuudet, voimme kulkuneuvosta ja -tavasta riippumatta edistää kestävää ja turvallista liikkumista yhteisvastuullisesti. Näin kaikki kulkupelit sopivat liikenteeseen ilman tarpeetonta vastakkainasettelua.

Lue lisää

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma, Liikenne- ja viestintäministeriö 2018

Turun seudun pyöräilykatsaus 2019

Liikenneturva: Jalan ja pyöräillen (opas uuden tieliikennelain mukaisista liikennesäännöistä)

Paula Väisänen

kestävän liikkumisen asiantuntija
paula.vaisanen@valonia.fi
044 907 5986

Tilaa Ekovinkit sähköpostiisi: